De ontwikkeling van het marktaandeel van Belgische ziekenhuizen - externe en interne factoren

De ontwikkeling van het marktaandeel van een Belgisch ziekenhuis wordt beïnvloed door zowel externe als interne factoren. Deze kunnen positief of negatief uitwerken, afhankelijk van hoe ze worden beheerd of hoe de context evolueert.

Externe factoren (buiten de organisatie)

Positieve invloeden:

  • Vergrijzing en verzilvering van de bevolking - Meer vraag naar zorgdiensten, vooral geriatrie, chronische (multidisciplinaire, transmurale) zorg en revalidatie.
  • Technologische vooruitgang - Door samenwerking met competente technologie-partners kan het ziekenhuis zich profileren als innovatief, wat verwijzingen door huisartsen bevordert en patiënten aantrekt.
  • Samenwerking binnen goede georganiseerde zorgnetwerken (bv. ziekenhuisnetwerken) -Toegang tot bredere patiëntpopulaties (geografisch, demografisch) en effectievere en efficiëntere zorgstructuren.
  • Reputatie in de regio -Positieve mond-tot-mondreclame door huisartsen en patiënten, samen met goed gefundeerde en wetenschappelijk onderbouwde rankings kunnen het marktaandeel vergroten (professioneel en kwaliteitsvol reputatiemanagement).

Negatieve invloeden:

  • Concurrentie tussen ziekenhuizen - Vooral binnen eenzelfde zorgnetwerk of regio (bv. Antwerpen of Brussel), kan dit leiden tot verdringing en onevenwichten in de zorgverlening.
  • Overheidsbeleid en financiering (bv. via Budget Financiële Middelen (BFM) en prestaties) - Beperkte of verlaagde budgetten, die daarenboven niet gealigneerd zijn met de uitdagingen en evoluties van de hedendaagse gezondheidszorg, beïnvloeden de investeringscapaciteit en personeel.
  • Regelgeving en normen (bv. accreditaties) – Administratieve lasten, door een ondoordachte en bureaucratische invoering ervan, kunnen de zorgcapaciteit en -kwaliteit negatief beïnvloeden.
  • Toename van privéklinieken en buitenlandse zorgaanbieders – Wegtrekken van patiënten uit klassieke ziekenhuizen (neoliberaal zorgmodel).

Interne factoren (binnen het ziekenhuis)

Positieve invloeden:

  • Sterk medisch en verpleegkundig team - Hoge kwaliteit, efficiëntie en effectiviteit van zorg en zorgverlening trekt patiënten aan (bv. via verwijzingen door huisartsen).
  • Efficiënt en effectief management en zorgstrategie - Goede capaciteitsplanning, een kwaliteitsvolle en gefundeerde marketing (reputatiemanagement) en patiëntgerichte aanpak versterken de concurrentiepositie.
  • Specialisatie of nichezorg - Bewezen expertise in bepaalde domeinen (bv. materniteit, pediatrie, geriatrie, cardiologie, cardiochirurgie, oncologie, ...) kan het marktaandeel binnen die zorgdomeinen vergroten.
  • Zorgvuldige, goed doordachte en kwaliteitsvolle digitalisering (bv. patiëntportalen, AI-diagnostiek, zorgproces-planning, -monitoring en -ondersteuning) - Verbetert de patiëntervaring en interne efficiëntie en effectiviteit.
  • Een accreditering, gebaseerd op internationale standaarden, die doordacht en kwaliteitsvol wordt geïmplementeerd en onderhouden (geen "windowdressing") - Verbetert de veiligheid, efficiëntie en effectiviteit van de zorgverlening (JCI, NIAZ, DGU, JACIE, ...).

Negatieve invloeden:

  • Personeelstekort en hoge werkdruk -Leidt tot langere wachttijden, verminderde zorgkwaliteit en verlies van patiënten-vertrouwen.
  • Interne conflicten of zwakke samenwerking tussen afdelingen - Vermindert de efficiëntie en effectiviteit en kan reputatie schaden.
  • Gebrek aan innovatie of trage aanpassing aan nieuwe zorgmodellen - Risico op achterstand tegenover concurrenten.
  • Verouderde infrastructuur - Oncomfortabele of inefficiënte zorgomgeving schrikt verwijzende huisartsen en patiënten af.

Belangrijkste uitdagingen voor directie en personeel

Personeelsbehoud en rekrutering

Tekort aan verpleegkundigen en artsen is een structureel probleem in België ("workforce depletion").

Oplossingen: aantrekkelijker en modern HR-beleid, work-life balance, loopbaanontwikkeling, werkbaar werk.

Balans tussen zorgkwaliteit, effectiviteit en efficiëntie

Beperkt budget, dat niet gealigneerd is met de geografische en demografische evolutie van de zorgvraag, tegenover steeds hogere kwantitatieve en kwalitatieve verwachtingen.

Patiëntgerichtheid en digitalisering

Kwaliteitsvolle en goed doordachte implementatie van e-health, AI en kwaliteitsvolle digitale dossiers vraagt een goede opleiding en een goed doordachte en georganiseerde tijdsinvestering.

Samenwerking binnen netwerken

Duidelijke rolverdeling en afstemming zijn nodig om versnippering of rivaliteit binnen (regionale, functionele) zorgnetwerken te vermijden.

Reputatiebeheer en communicatie

Actieve professionele communicatie, transparantie over kwaliteit (risico en incident management) en omgaan met klachten (ombudsdient) worden steeds belangrijker.

Financiële duurzaamheid

Nieuwe financieringsmodellen (o.b.v. structuur, proces, outcome, quintuple aim, ...), optimalisatie van bedrijfs- en zorgprocessen (process mining, ...) en weldoordachte investeringen in medisch en maatschappelijk verantwoorde winstgevende niches.

Popular posts from this blog

Belgische S2-centra voor acute beroertezorg met invasieve procedures

Het Budget Financiële Middelen (BFM) budgettair type A (Acuut)

Endemic preparedness for tropical diseases moving north