De CNIO in een Belgisch ziekenhuis: rol, verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid en kennisvereisten

Inleiding

In Belgische ziekenhuizen groeit de Chief Nursing Information Officer (CNIO) uit tot de strategische schakel tussen verpleegkundige praktijk, digitale zorg en ziekenhuisbeleid. In de Belgische wet- en regelgevingskaders komt de functietitel CNIO niet voor; ze is een organisatie- en best practice-rol, geen wettelijk gedefinieerde functie. Dit betekent dat de CNIO zich beweegt binnen algemene Belgische kaders (o.a. Kwaliteitswet, GDPR (General Data Protection Regulation), Ziekenhuiswet, MZG-reglementering) en internationale functieprofielen (bv. HIMSS, NHS), maar zonder een eigen, afzonderlijk wettelijk aansprakelijkheidsregime.

1) Rol en verantwoordelijkheid van de CNIO

Matuur strategisch leiderschap en brugfunctie. De CNIO vertegenwoordigt de verpleegkundige discipline in de digitale strategie van het ziekenhuis: vertalen van klinische noden naar EPD-vereisten, standaardiseren van verpleegkundige documentatie, en sturen van adoptie en change-management. Internationale profielen beschrijven de CNIO als senior verpleegkundig leider voor klinische informatiesystemen en EPD, lid van het digitale leadershipteam en partner van CIO/CMIO. 

EPD-governance en wettelijke functionaliteiten. In België is de financiering van geïntegreerde EPD’s gekoppeld aan de Belgian Meaningful Use Criteria (BMUC). Tot de kernfunctionaliteiten behoren o.a. een module voor verpleegkundige zorgplanning en geautomatiseerde communicatie met HUB’s/eHealth domeinen waar de CNIO de functionele kwaliteit en ingebruikname bewaakt.

Datastandaarden en interoperabiliteit. De CNIO borgt dat verpleegkundige gegevens gestructureerd en conform wettelijk kader en richtlijnen worden vastgelegd in het EPD, zodat ze bruikbaar zijn voor directe patiëntenzorg én secundair gebruik (kwaliteit, beleid, financiering). Dit sluit aan bij de federale wetgeving rond MZG-doelen en VG-MZG-richtlijnen.

Samenwerking met compliance en privacy. De CNIO werkt nauw samen met Data Protection Officer (DPO), IT-security en juridische diensten. De GDPR bepaalt dat het ziekenhuis (of de verantwoordelijke entiteit) verwerkingsverantwoordelijke is; de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) ziet toe op naleving - de CNIO ondersteunt maar is niet de verwerkingsverantwoordelijke.

2) Wettelijke aansprakelijkheid

Geen specifieke CNIO-aansprakelijkheidswet. In de Wet op de ziekenhuizen (10/07/2008), de Kwaliteitswet (22/04/2019) en de KB’s over EPD/BFM wordt de CNIO niet genoemd. Aansprakelijkheid volgt daarom de algemene regels: de instelling als zorgaanbieder/datakontroller, en elke gezondheidszorgbeoefenaar (verpleegkundige) binnen de Wet op de Uitoefening van de Gezondheidszorgberoepen (WUG) voor handelingen binnen zijn/haar bevoegdheid. De CNIO kan beleidsmatig verantwoordelijk zijn, maar heeft geen aparte, wettelijk verankerde persoonlijke aansprakelijkheid louter op basis van de functietitel. 

Dossier- en kwaliteitsverplichtingen. De Kwaliteitswet schrijft voor wat minimaal in het patiëntendossier moet staan en voorziet een overgang naar verplicht elektronische dossiers (datum via KB). Dat bevestigt de zorgdocumentatieplicht van zorgberoepen; de CNIO helpt die plicht operationeel maken via EPD-governance.

Privacy en gegevensbescherming. Onder de GDPR is de instelling verwerkingsverantwoordelijke; de GBA is toezichthouder. De CNIO heeft een ondersteunende en sturende rol om compliant registratie en toegang tot (verpleegkundige) gegevens te verzekeren (rolgebaseerde toegang, logging, audit-trails), maar draagt niet zelfstandig de GDPR-aansprakelijkheid van de verwerkingsverantwoordelijke.

3) Verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van verpleegkundige gegevens (verpleegkundige zorg én MZG)

Voor de directe patiëntenzorg. De CNIO zorgt dat het EPD de verpleegkundige zorgprocesstappen (anamnese, problemen/diagnoses, doelen, interventies, evaluaties) ondersteunt, dat formulieren en terminologie uniform zijn, en dat documentatie volledig, tijdig en controleerbaar is - conform Kwaliteitswet-verwachtingen en BMUC-functionaliteiten (zorgplanning, vitale parameters, geïnformeerde toestemming, enz.).

Voor de Minimale Ziekenhuisgegevens (MZG).

De Minimale Ziekenhuis Gegevens (MZG) verplichten alle niet-psychiatrische ziekenhuizen in België om geanonimiseerde administratieve (AG-MZG), medische (MG-MZG) en verpleegkundige (VG-MZG) gegevens aan de FOD Volksgezondheid te leveren (via Portahealth). Doel: beleid, erkenningsnormen, ziekenhuisfinanciering, enz. 

 De VG-MZG (verpleegkundige component van MZG) is een wettelijk bepaalde minimale registratie van uitgevoerde verpleegkundige interventies, gebaseerd op een Nursing Interventions Classification (NIC)-achtige taxonomie, met duidelijke definities, score- en controle-elementen en wie mag registreren (verpleegkundigen van de eenheid).

Historisch (audit Rekenhof) gebeuren VG-MZG-registraties in steekproefperiodes (eerste helft van maart, juni, september en december) en moeten ziekenhuizen ze per semester doorleveren samen met de andere MZG-onderdelen; elk ziekenhuis wijst een MZG-contactpersoon aan. De CNIO coördineert doorgaans de datakwaliteit en de aansluiting tussen EPD en MZG-export.

Kwaliteitsborging. Concreet richt de CNIO een kwaliteitskader in: datadefinities, validatieregels in het EPD (hard/soft checks), opleidingen, registratie-audits, en terugkoppeling naar de werkvloer - zodat zorg en MZG-leveringen consistent zijn.

4) Kennisvereisten voor een CNIO in België

a) Klinisch-verpleegkundige en informatica-expertise

Verpleegkundige procesmodellen, documentatiestandaarden en terminologie (o.a. structuur VG-MZG/Nursing Interventions Classification (NIC))

EPD-functionaliteiten conform Belgian Meaningful Use Criteria (BMUC) (o.a. zorgplanning, medicatieprocessen, vitale parameters, HUB/eHealth-interactie) en implementatie-/adoptiestrategieën.

b) Regelgeving en compliance

Kwaliteitswet (patiëntendossierinhoud en overgang naar elektronisch), Wet op de Uitoefening van de Gezondheidszorgberoepen (WUG) (beroepsuitoefening), GDPR (rollen, grondslagen, rechten van patiënten) en rol van de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA).

MZG-reglementering en federale doelstellingen (beleid, erkenning, financiering).

c) Datakwaliteit, analytics en financiering

MZG/VG-MZG: datasetopbouw, coderen, steekproefperiodes, validatie, aanlevering via Portahealth. Kwaliteitsvolle VG-MZG-registraties zijn cruciaal voor verpleegkundigen omdat ze de verpleegkundige zorg kwantificeren en de basis vormen voor personeelsallocatie, financiering en kwaliteitsmetingen. Door de gegevensstroom te integreren in een kwaliteitsvol, efficiënt en effectief elektronisch patiëntendossier (EPD), kan de registratielast voor verpleegkundigen worden verlaagd en wordt een nauwkeurige registratie van verpleegkundige interventies, activiteitensjablonen en zorgzwaarte mogelijk gemaakt.

Budget Financiële Middelen (BFM): structuur (delen A, B, C), plaats van klinische diensten (B2) en band met MZG (o.a. inzet bij berekening/validatie; historisch o.a. via NRG’s). Het Budget Financiële Middelen (BFM) is van cruciaal belang voor verpleegkundigen omdat het onder andere het budget voor verpleging, medische producten en niet-medisch personeel binnen een Belgisch ziekenhuis bepaalt. Dit budget, dat o.a. wordt toegewezen op basis van patiëntkenmerken via de APR-DRG's en Nursing Related Groups (NRG), beïnvloedt direct de personeelsbezetting, de beschikbaarheid van materialen en de kwaliteit van de zorg die verpleegkundigen kunnen leveren, waardoor het een directe impact heeft op hun werkdruk en de mogelijkheid om effectieve zorg te verlenen. Nursing Related Groups (NRG) zijn een Belgisch systeem om verpleegkundige zorgen te classificeren op basis van de nationale zorgbehoeften.

d) Best practices in CNIO-rol

Kwaliteitsvolle en professionele governance van klinische informatiesystemen, RACI voor datakwaliteit, en verandermanagement - zoals in internationale functieomschrijvingen (Healthcare Information and Management Systems Society (HIMSS), NHS Trusts).

RACI staat voor Responsible (Verantwoordelijk), Accountable (Aansprakelijk), Consulted (Geraadpleegd) en Informed (Geïnformeerd) en is een matrix die, mits correct geïmplementeerd,  duidelijkheid schept over rollen en verantwoordelijkheden binnen projecten en processen. 

5) Wat moet de CNIO best kennen over MZG en BFM?

MZG (incl. VG-MZG). De CNIO moet de doelstellingen (beleid, erkenning, financiering), de domeinen (waaronder verpleegkundige gegevens), de richtlijnen (codeerhandleiding, controle-elementen, bevoegdheden om te registreren) en de aanleveringskanalen (Portahealth) beheersen, en garanderen dat kwaliteitsvolle EPD-documentatie daar naadloos op mapt.

Budget Financiële Middelen (BFM). De CNIO moet begrijpen hoe ziekenhuisfinanciering werkt en waar verpleegkundige data doorwerken: structuur A/B/C, recente budgetomvang en verdeling, en de koppeling met digitalisering (BMUC-KPIs en EPD-eisen). Historisch worden MZG-gegevens gebruikt in de berekening van o.a. B2 (klinische diensten); de 2016-wijziging van het BFM-KB koppelde bovendien EPD-implementatie aan financiering en somt expliciet kernfunctionaliteiten op (incl. verpleegkundige zorgplanning).

Tot slot

De CNIO is in België een cruciale maar niet wettelijk gedefinieerde leidersrol. Zij/hij borgt dat het verpleegkundig EPD klopt voor verpleegkundige zorg, beleid en financiering: conform Kwaliteitswet, GDPR en de MZG/VG-MZG-richtlijnen; en tegelijk afgestemd op BMUC-functionaliteiten en de realiteit van het BFM. Juridische aansprakelijkheid blijft geankerd in de algemene kaders (instelling, WUG/beroepsuitoefening, AVG); de CNIO geeft er operationeel en strategisch vorm aan via kwaliteitsvolle en professionele governance, standaardisatie, datakwaliteit en adoptie.

Bronnen

FOD Volksgezondheid – Minimale Ziekenhuis Gegevens (MZG) (doel, reikwijdte, onderdelen, Portahealth, wettelijke basis). 

Codeerhandleiding VG-MZG, versie 2.1 (2021) (structuur, NIC-basis, wie mag registreren, controle-elementen).

De erkenning van gezondheidszorgberoepen: een overzicht (Departement Zorg)

Rekenhof – Minimale ziekenhuisgegevens en verwante registraties (2017) (steekproefperiodes VG-MZG, MZG-contactpersoon, gebruik in BFM/onderdeel B2).

KB 06/09/2016 (wijziging BFM-KB 25/04/2002) – Belgian Meaningful Use Criteria (kernfunctionaliteiten incl. verpleegkundige zorgplanning; financieringskoppeling).

Gezond België – Financiering algemene ziekenhuizen / BFM (structuur A/B/C, recente cijfers en verdelingen).

 Kwaliteitswet 22/04/2019 (patiëntendossierinhoud; overgang naar elektronisch dossier); FRV-advies 10/05/2022 (context en artikelsamenvatting).

 GDPR (EUR-Lex) en RIZIV-duiding (verwerkingsverantwoordelijke; GBA-toezicht). 

 Wet op de ziekenhuizen (10/07/2008) (algemeen kader; geen CNIO-vermelding). 

 HIMSS CNIO-job description & NHS-profiel (best practices voor rolafbakening).


Popular posts from this blog

Het Budget Financiële Middelen (BFM) budgettair type A (Acuut)

Belgische S2-centra voor acute beroertezorg met invasieve procedures

Hervorming van de Belgische ziekenhuisfinanciering - struikelblokken & mogelijke hervormingsscenario's en hun voor- en nadelen